Film „Klondike” zdobywcą NAGRODY PREZYDENTA GDAŃSKA DLA NAJLEPSZEGO FILMU AAFF 2022. W Europejskim Centrum Solidarności zakończyła się 16 edycja ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL. Dziękujemy wiernej publiczności, w festiwalu wzięło udział 3,2 tys. osób.
19 filmów – fabuł i dokumentów, dyskusje, spacery po stoczni i wystawie STOCZNIA oraz wystawa fotografii ze środowiskiem dźwiękowym. Nowościami ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL były dwie sekcje tematyczne, jedna WOBEC CZŁOWIEKA, druga WOBEC PRZESTRZENI, część programu została poświęcona tematowi wojny w Ukrainie.
Festiwalowe hity
Festiwal otworzył pokaz tegorocznego zdobywcy Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – filmu „Silent Twins” (2022) i rozmowa z reżyserką – Agnieszką Smoczyńską.
W piątkowe popołudnie przy pełnej sali z Agnieszką Holland o tym, czy twórca ma obowiązki wobec współczesności rozmawiał dr Jacek Kołtan, pełnomocnik dyrektora ECS ds. naukowych. Reżyserka podkreślała, że artyści muszą mieć odwagę, przekraczać granice i nie bać się, choćby przekaz miał mieć przekaz polityczny.
Bardzo dużym zainteresowaniem publiczności cieszyły się dwa pokazy filmu „Simona” (reż. i scen. Natalia Koryncka-Gruz) oraz wystawa fotografii prezentowana w ogrodzie zimowym, poświęcone pierwsze polskiej ekolożce Simonie Kossak. Wystawa dostępna będzie w ogrodzie zimowym ECS do 28 października.
W ramach AAFF KIDS uczniowie klas 5 i 6 szkół podstawowych wzięli udział w pokazie filmu „Abe” (2019) o 12-letnim palestyńskim chłopcu, który chce połączyć rodzinę poprzez gotowanie, a później warsztatach „Co nas zbliża, co nas oddala”.
O wojnie na festiwalu
„Klondike” (reż. i scen. Maryna Er Gorbach), „Mariupolis 2” (reż. Mantas Kvedaravičius), „Syndrom Hamleta” (reż. Elwira Niewiera), „Bohater o tysiącu twarzy” (koncepcja i tekst: Tanya Yermak ) – widzowie AAFF poznali różne oblicza wojny w Ukrainie.
Gośćmi festiwalu byli m.in. mieszkańcy Mariupola, miasta zrównanego przez rosyjską armię z ziemią.
– Problem jest taki, że my już na zawsze będziemy pamiętać wojnę, ale mam nadzieję, że kolejne pokolenia będą się cieszyć z nowego Mariupola – mówiła Marina Jurczenko, pochodząca z Mariupola pracowniczka Muzeum Gdańska, członkini międzynarodowego zespołu tworzącego Port Kultur w Mariupolu, wspominając wydarzenia w teatrze dramatycznym, który armia rosyjska ostrzelała pomimo, że wewnątrz znajdowały się dzieci, a wielki napis na placu o tym informował.
Najkrótszy, bo trwający zaledwie 5 minut obraz o obrońcach Azowstalu w Ukrainie: „Bohater o tysiącu twarzy: obrońcom Azowstalu” (2022), poprzedził dyskusję o teraźniejszości i przyszłości Ukrainy, w której wzięli udział Tanya Yermak, ukraińska pisarka, menedżerka kultury, Paweł Smoleński, dziennikarz, reporter, pisarz oraz Grzegorz Kubicki, dziennikarz i redaktor naczelny trójmiejskiej „Gazety Wyborczej”.
Festiwal zakończył pokaz filmu „Mariupolis 2”. Reżyser filmu, Mantas Kvedaravičius, w 2016 roku nakręcił pierwszy film o Mariupolu, nie zdołał niestety dokończyć kolejnego. Pod koniec marca został zabity przez rosyjskich okupantów w Mariupolu. Film ukończyła Anna Bilobrova – narzeczona reżysera, montażystka filmowa.
– „Mariupolis 2” to przykład, w jaki sposób twórcy całego naszego regionu tworzą historię tej strasznej wojny, która miejmy nadzieję szybko się skończy – podsumował Artur Liebhart, kurator programu filmowego AAFF.
Konkursy festiwalowe
Filmem – zwycięzcą tegorocznej edycji AAFF został „Klondike”. Ta opowieść o Irce i Toliku, parze spodziewającej się dziecka, na których dom w środku nocy spadł fragment zestrzelonego samolotu – poruszyła widzów. Jury – w składzie: Błażej Hrapkowicz, Anna Jadowska i dr hab. Małgorzata Jankowska – w uzasadnieniu napisało: „za artystycznie spełniony obraz konfliktu zbrojnego, który toczy się na obrzeżach państwa i kadru, ale gdy uderza z pełną siłą, rozrywa więzi międzyludzkie i testuje granice solidarności; za oryginalne wykorzystanie języka czarnej komedii, by unaocznić surrealistyczny absurd wojny; za fantastycznie ukazane różnice między kobiecym i męskim doświadczeniem walki; wreszcie za świadomość, że w kinie równie ważne jest to, co widać i to, czego nie widać”.
Oksana Czerkaszyna, odtwórczyni roli Irki, w wyemitowanym przesłaniu dziękując za nagrodę podkreślała, że ekipa odbiera ją jako zwycięstwo kultury ukraińskiej, o którą teraz toczy się wojna. Wagę tego filmu też podkreślała prezydent miasta, Aleksandra Dulkiewicz, która w imieniu gdańszczanek i gdańszczan funduje nagrodę AAFF: „Dobrze, że jury przyznało nagrodę filmowi, który nie pozwala spokojnie zasnąć. Grzechem bowiem byłoby przywyknąć do wojny, uodpornić się na cierpienie narodu ukraińskiego, zaprzestać wsparcia”.
Film „Klondike” jest ukraińskim kandydatem do Oscara.
Nagroda publiczności
Film „Chleb i sól” (reż. i scen. Damian Kocur) – zdaniem publiczności festiwalowej był najlepszym filmem AAFF 2022. Przypomnijmy, że w szranki stanęło 5 filmów, trzy dokumenty i dwie fabuły, oprócz „Chleba i soli”: „Sekretny alfabet” (reż. Violet Du Feng, Qing Zhao), „Prześwietlenie” (reż. i scen. Cristian Mungiu), „Klondike” i „Mariupolis 2”.
Dziękujemy wszystkim, którzy oddali swoje głosy w plebiscycie publiczności, a także aktywnie uczestniczyli w spotkaniach z twórcami i gośćmi festiwalu. AAFF ma wspaniałą publiczność!