Był etatowym fotografem zakładowym Stoczni Gdańskiej, jego dziełem jest nie tylko fotografia industrialna dokumentująca pracę zakładu, ale również ikoniczne obrazy ludzi i obiektów. Pozostawił spuściznę datowaną od połowy lat 50. XX wieku aż do początku XXI wieku. Zenonowi Mirocie (1935–2025) dedykujemy ten wieczór.
W lutym tego roku środowisko gdańskie z żalem pożegnało tego największego stoczniowego fotografa. 14 listopada spotkamy się w gronie jego przyjaciół i wielbicieli twórczości, aby wspomnieć tę wyjątkową postać.
Imponujący artystyczny dorobek Zenona Miroty to hołd złożony Stoczni Gdańskiej i jej ludziom. Największy w regionie zakład był głównym motywem nie tylko jego zawodowego życia, ale także największej życiowej pasji – fotografii. W wieku 18 lat rozpoczął w stoczni pracę jako zakładowy fotograf. Po godzinach, za zgodą dyrekcji, oddawał się uwiecznianiu stoczni na własnych zasadach.
– Kocham tę stocznię – mówił Zenon Mirota. – Tam się wychowałem. To było moje życie. Niektórzy dostrzegają w niej upadek i degradację. Dla mnie wciąż jest piękna.
W 1965 roku Zenon Mirota uzyskał tytuł mistrza fotografii i wstąpił do Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, a sześć lat później został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Jego prace były prezentowane na ok. 240 wystawach krajowych i zagranicznych, z czego 32 to wystawy indywidualne. Miał również swą autorską wystawę w ECS, jego fotografie prezentowane są także na wystawie stałej.
Fotografował stocznię przez ponad 60 lat, pozostawiając po sobie ogromną spuściznę. W zbiorach ECS znajduje się ok. 14 tys. jego zdjęć, co czyni je największą kolekcją autorską w zasobach instytucji.
Rozmowę poprzedzi pokaz filmu „Zenon Mirota – portret stoczni” w reżyserii Anny Marii Mydlarskiej i Piotra Tomaszkiewicza, z muzyką Marka Kuczyńskiego (2019). Zaprezentowany zostanie także wybór zdjęć Zenona Miroty ze zbiorów ECS.
Uczestniczki i uczestnicy rozmowy
Zbigniew Szczypiński | stoczniowy socjolog, szef Biura ds. Osobowych i Analiz Społecznych Stoczni Gdańskiej, w zakładzie przepracował 18 lat, współzałożyciel i były prezes zarządu Stowarzyszenia Strażników Pamięci Stoczni Gdańskiej (2019-2024), wraz z Andrzejem Nawrockim redaktor naczelny dwóch tomów „Stocznia Gdańska jaką pamiętamy. Wspomnienia Stoczniowców” (2020, 2021)
Andrzej Nawrocki | specjalista ds. automatyki, w Stoczni Gdańskiej przepracował 26 lat, m.in. jako szef biura projektowego, dyrektor techniczno-handlowy i wiceprezes zarządu, uczestnik stoczniowych protestów, certyfikowany przewodnik ECS i wolontariusz, współzałożyciel i prezes zarządu Stowarzyszenia Strażników Pamięci Stoczni Gdańskiej (od 2024)
dr Anna Polańska | historyczka sztuki, kustoszka, zastępczyni kierownika biblioteki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, znawczyni historii fotografii oraz środowiska artystycznego w Gdańsku po 1945 roku
Grażyna Goszczyńska | fotografka i historyczka, muzealniczka z długoletnim doświadczeniem, była opiekunka kolekcji fotografii w Dziale Archiwum ECS, kuratorka lub asystentka kuratora blisko stu wystaw w Gdańskiej Galerii Fotografii
Witold Węgrzyn | artysta fotograf, współorganizator Wyższego Studium Fotografii na Wydziale Malarstwa i Grafiki w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, a później jego kierownik, po latach kierował Katedrą Mediów na Wydziale Grafiki ASP w Gdańsku, autor i współautor wielu wystaw
Prowadząca
dr Magdalena Staręga | historyczka sztuki, muzealniczka, nauczycielka akademicka, od 2011 roku zatrudniona w ECS, kuratorka merytoryczna wystawy Stocznia | Człowiek. Przemysł. Miasto, od trzech lat prezentowanej w ECS, autorka pierwszej części dwutomowego albumu „Stocznia” (ECS, 2025)