V Kongres Dydaktyki Polonistycznej podejmuje zagadnienie kultury solidarności. W ten sposób odwołuje się do gdańskiej tradycji wolnościowej, ale zarazem proponuje namysł nad szerszą perspektywą idei solidarności. Takiej, która dawałaby nadzieję na niwelowanie pogłębiających się aktualnie podziałów, w tym wartościujących hierarchizacji, z wpisaną w nie zgodą na poczucie wyższości, wykluczenia, a nawet – jawną lub ukrytą – pogardę.
W Europejskim Centrum Solidarności odbędzie się pierwszy dzień Kongresu / 19.10 pod hasłem „W poszukiwaniu pierwszego/wspólnotowego języka”, kolejne na Uniwersytecie Gdańskim i w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku / 20–22.10.
Wykład inauguracyjny
prof. dr hab. Zbigniew Majchrowski (UG)
Panel dyskusyjny przedstawicielek i przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych
uczestnicy:
dr Ziemowit Ciepielewski (biologia)
prof. UG dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler (prawo)
prof. dr hab. Ryszard Horodecki (fizyka)
prof. dr hab. Tomasz Szarek (matematyka)
prowadzenie | prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska
Przestrzenie obojętności. Literatura i edukacja przeciw pogardzie
prof. dr hab. Janus Sitarz (UJ)
Dydaktyka humanistyczna – między solidarnością a sprzeciwem
prof. dr hab. Maria Kwiatkowska-Ratajczak (UAM)
W kręgu idei wspólnotowych. Ekoetyka na lekcjach polskiego
prof. dr hab. Zofia Budrewicz (UP)
sekcja 3
prowadzenie | prof. UJ dr hab. Krzysztof Biedrzycki
Uniwersytet jako przestrzeń szacunku dla różnorodności
dr Judyta Bielanowska (ECS / Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu)
Polonistyka komplementarna
prof. UG dr hab. Maciej Michalski
Polonistyczna solidarność: bliskość, performatywność, zobowiązanie
dr hab. Marek Pieniążek (UP)
Światy równolegle a poczucie wspólnoty w przestrzeni edukacyjnej
dr hab. Małgorzata Rzeszutko (UMCS)
Językowo-kulturowy obraz „wspólnoty” w podręcznikach do języka polskiego dla szkoły ponadpodstawowej
prof. dr hab. Beata Udzik (UAM)
sekcja 1
prowadzenie | prof. dr hab. Ewa Jaskółowa (UŚ)
Kanon lekturowy a model wspólnotowości. O szkolnych kreacjach świadomości zbiorowej prof. dr hab. Jerzy Kaniewski (UAM)
Laboratoria wspólnoty? Wokół literackich świadectw i pedagogicznych rozpoznań
dr Marta Rusek (UJ)
Rola edukacji polonistycznej w uczeniu się solidarności
prof. dr hab. Iwona Morawska (UMCS)
Jak nie wychować nazisty albo o tym, że nawet porządni ludzie stają się nosorożcami
prof. UP dr hab. Piotr Kołodziej (UP)
Młodzi w erze dezinformacji, propagandy i manipulacji (humanistyka antypopulistyczna)
prof. UAM, dr hab. Krzysztof Koc (UAM)
sekcja 2
prowadzenie | prof. dr hab. Tomasz Chachulski
Polacy za Dnieprem. Język a tożsamość
prof. dr hab. Lech Suchomłynow (Mariupol)
Polonistyka na Uniwersytecie Wileńskim – osiągnięcia, zagrożenia i perspektywy
dr Mirosław Dawlewicz (Centrum Polonistyczne Uniwersytetu Wileńskiego)
Czy jeden język ponad granicami? Uwagi o języku jako wyznaczniku wspólnoty – na przykładzie uczniów szkół polskich na Litwie
dr Henryka Sokołowska (Vytautas Magna University)
Budowanie mostów między dwiema kulturami. Podejście międzykulturowe w dydaktyce języka polskiego na Litwie
dr Irena Masojć, (Vytautas Magna University)
Kultura języka polskiego w dydaktyce polonistycznej na Uniwersytecie Wileńskim
dr Kinga Geben (Centrum Polonistyczne Uniwersytetu Wileńskiego)
sekcja 4
prowadzenie | prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz
Co polonistyka (szkolna) ma wspólnego z polskością, czyli: jaką wspólnotę budują lekcje czytania?
dr hab. Witold Bobiński (UJ)
„Swój” i „obcy”, Polak i nie-Polak w wybranych tekstach obowiązkowych Podstawy programowej dla szkoły podstawowej (kl. 7–8)
dr hab. Paweł Sporek (UP)
Koiné i kontrkoiné, solidarność i jej antonimy – rozważania nad wspólnotą uczniowsko-nauczycielską na przykładzie cyklu prelekcji polonistycznych Otwartej Rzeczpospolitej „Jawne komplety – lektury oddelegowane, lektury orzekające inaczej”
prof. dr hab. Katarzyna Kuczyńska-Koschany (UAM)
Swój/inny/obcy – językowe sposoby kreowania wspólnoty światów osobnych w perspektywie kształcenia językowego
prof. UO, dr hab. Jolanta Nocoń (UO)
Edukacja polonistyczna jako szkoła myślenia krytycznego (albo parę słów o tym, dlaczego dobrego nauczyciela pamięta się przez całe życie)
dr Agnieszka Tomasik (ZSO nr 8 w Gdańsku)