Uczennice i uczniów Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Kościerzynie zapraszamy na wydarzenie, podczas którego zgłębimy mechanizmy powstawania uzależnień oraz sposoby radzenia sobie z hejtem. Prelekcja odpowie na pytania dotyczące różnic między mózgiem osoby uzależnionej a zdrowej, a warsztat pokaże, jak konstruktywnie podejść do trudnych emocji i przeciwdziałać przemocowym zachowaniom. Uczestnicy dowiedzą się, jak chronić swoje zdrowie psychiczne i budować odporność na wyzwania współczesnego świata.
Projekt Strefa Młodzi Wiedzą powstał z myślą o młodych i aktywnych z województwa pomorskiego, a także o tych, którzy nie działają jeszcze publicznie, ale chcą się rozwijać. Wydarzenia odbywają się dwa razy w miesiącu, za każdym razem w innym ośrodku regionalnym. To wspólne przedsięwzięcie Europejskiego Centrum Solidarności i Samorządu Województwa Pomorskiego.
UWAGA! Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, ale obowiązują imienne zapisy. Liczba miejsc ograniczona. Uczestniczki i uczestnicy poniżej 18 roku życia potrzebują pisemnej zgody opiekuna prawnego. Druk pobierz z naszej strony: https://ecs.gda.pl/mlodzi-wiedza/. Podpisaną zgodę na przetwarzanie danych osobowych i udział w wydarzeniu prześlij e-mailem: smw@ecs.gda.pl, a oryginał koniecznie zabierz ze sobą na wydarzenie.
Program
grupa I
10.00–10.15
rozmowa | Parę słów o naszym projekcie
Na początek krótko opowiemy Wam o projekcie Strefa Młodzi Wiedzą. Do kogo jest skierowany, jakie ma założenia i cele? Jednak najważniejszy jest dla nas dialog z Wami. Z chęcią dowiemy się… Jak oceniacie dostępność w Waszej miejscowości i okolicy wydarzeń adresowanych do młodych? Czego Wam brakuje? Co jest dla Was ważne i co możemy dla Was zrobić?
Rozmowę poprowadzi Angelika Potracka, koordynatorka projektu Strefa Młodzi Wiedzą.
10.15–11.30
prelekcja | Mózg na smyczy nałogu
Czy można uzależnić się od wszystkiego? Jak w mózgu dochodzi do rozwoju uzależnienia? Czym mózg osoby uzależnionej różni się od mózgu osoby zdrowej? Kto i dlaczego jest bardziej podatny na rozwój uzależnienia? Jak rozpoznać uzależnienie? Jakie są oczywiste i nieoczywiste skutki uzależnienia? Czy gorsze jest uzależnienie od substancji psychoaktywnych czy urządzeń ekranowych? Jak uniknąć uzależnienia? Wykład będzie odpowiedzią na te i inne pytania.
prelegent | dr Wojciech Glac
Wojciech Glac jest neurobiologiem z Uniwersytetu Gdańskiego, którego wielką pasją jest popularyzacja wiedzy o mózgu. Ma na swoim koncie blisko 700 wykładów popularnonaukowych i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, od 15 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście, a za swoją działalność otrzymał nagrodę Popularyzatora Nauki w kategorii Naukowiec w prestiżowym konkursie „Popularyzator Nauki” Serwisu Nauka w Polsce PAP i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
grupa II
11.45–12.00
rozmowa | Parę słów o naszym projekcie
Na początek krótko opowiemy Wam o projekcie Strefa Młodzi Wiedzą. Do kogo jest skierowany, jakie ma założenia i cele? Jednak najważniejszy jest dla nas dialog z Wami. Z chęcią dowiemy się… Jak oceniacie dostępność w Waszej miejscowości i okolicy wydarzeń adresowanych do młodych? Czego Wam brakuje? Co jest dla Was ważne i co możemy dla Was zrobić?
Rozmowę poprowadzi Angelika Potracka, koordynatorka projektu Strefa Młodzi Wiedzą.
12.00–13.30
warsztat | Akceptujmy emocje, nie hejt – jak konstruktywnie radzić sobie z trudnymi sytuacjami
Zagadnienie hejtu to w ostatnich latach jeden z gorących tematów. I słusznie! W świecie social mediów wydaje się oczywistym, że oceniamy i jesteśmy oceniani… I tu właśnie jest pułapka! Jak rozpoznać hejt i zachowania przemocowe? Jak im przeciwdziałać i jak bronić siebie lub bliskich? Jak spojrzeć na samego siebie z dobrocią i akceptacją? Gdzie w tym wszystkim są emocje i jak do nich konstruktywnie podejść? To spotkanie będzie bezpieczną i przyjazną przestrzenią, aby lepiej poznać to, co w głowie się nie mieści i rozbroić hejt!
prowadzący | Jędrzej Sołowij
Ogromny fan popkultury i wykorzystywania jej w edukacji. Jako trener regularnie gości na konferencjach poświęconych grywalizacji, game-based learningowych oraz kreatywności. Prowadzi zajęcia zarówno dla uczniów i uczennic, nauczycieli i nauczycielek, jak i rodziców, podczas których przybliża ideę kreatywnego podejścia do rozwoju i procesu uczenia (się). Od najmłodszych lat jest związany z grami wideo – początkowo jako gracz, potem jako popularyzator włączania ich w proces edukacji. Posiada również certyfikat trenera Odysei Umysłu i wyznaje nieszablonowe podejście do edukacji.