Protest, bunt, sprzeciw. W polskiej historii najnowszej nie brakowało okoliczności do manifestowania oporu wobec sytuacji politycznej, społecznej czy gospodarczej. Choć charakter i skala protestów zmieniały się na przestrzeni dekad, to zwykle wykształcały one własny język i sferę wizualną.
Celem konferencji jest przyjrzenie się ikonografii protestów na przestrzeni ostatnich dwustu lat. Pragniemy zwrócić uwagę nie tylko na wizualną stronę poszczególnych protestów, ale również rozpoznać, w jaki sposób ich specyfika determinowała wybór określonych środków plastycznych. Chcemy prześledzić, jak zmieniała się ikonosfera oporu, a także jakie motywy i symbole są w niej powtarzalne i adaptowane do nowych celów.
Każde z wystąpień trwa 15 minut.

W bibliotece, gdzie odbędzie się konferencja, prezentowane będą prace Szymona Szymankiewicza – grafika i plakacisty, autora projektu graficznego konferencji, uczestnika dyskusji panelowej Rewolucja obrazem / rewolucja w obrazie.

kontakt | ikonografiaprotestu@ecs.gda.pl

Program wydarzenia

Rejestracja uczestników 

/ przed biblioteką (1 piętro)

Otwarcie konferencji 

Basil Kerski, dyrektor ECS
dr Przemysław Ruchlewski, zastępca dyrektora ECS ds. naukowych i zbiorów
/ biblioteka (1 piętro)

panel 1 | Językiem sztuki

Anna Budzałek, Muzeum Narodowe w Krakowie | I Grupa Krakowska – sztuka krytyczna w dwudziestoleciu międzywojennym
dr Artur Tanikowski, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Akademia WIT w Warszawie | Emblematy traumy, maski zniewolenia. O ikonografii Marca ’68
dr Anna Rudek-Śmiechowska
, Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA | Ostrą kreską. Sprzeciw w twórczości polskich ilustratorów działających w USA w XX wieku
dr Jacek Bielak
, Uniwersytet Gdański | Pomnik Poległych Stoczniowców 1970 – monument upamiętnienia pomordowanych, znak pojednania ponad podziałami czy zwycięski symbol Sierpnia ‘80?
dr Witold Kanicki
, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu | Ujemne bunty: estetyka negatywu w ikonografii protestu

panel 2 | Artefakty pamięci

dr Przemysław Kaniecki, Uniwersytet Warszawski, Muzeum POLIN | Pogranicza protestu. Zbieranie artefaktów doby Marca ‘68 jako akt niezgody
Iwona Kwiatkowska, Europejskie Centrum Solidarności | Balonami w stan wojenny. Akcja solidarnościowa Komitetu Wolnych Balonów dla Polski
Maria Duffek-Bartoszewska, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu | Kurtka Zbyszka Cybulskiego

panel 3 | Słowem i obrazem

dr hab. Konrad Knoch, Europejskie Centrum Solidarności, Uniwersytet Gdański | Wizualna narracja protestu w prasie drugiego obiegu w PRL
dr Gábor Danyi
, Uniwersytet w Segedynie, Europejska Sieć Pamięć i Solidarność | Symbole sprzeciwu w rozjazdach: polskie materiały w węgierskim drugim obiegu lat 80. XX wieku
Katarzyna Szychta-Mielewczyk
, Uniwersytet Gdański | Antybohaterzy. Sposoby prezentowania przedstawicieli władzy komunistycznej na podziemnych drukach z lat 80. XX wieku
Julia Golachowska
, Uniwersytet Jagielloński | Polityka pamięci w znaczkach pocztowych Solidarności
Jerzy Klimczak
, Europejskie Centrum Solidarności | Bezkrwawy wyraz walki – stan wojenny w optyce twórców poczty podziemnej Solidarności

panel 4 | W obiektywie

Adam Lajdenfrost, Narodowe Archiwum Cyfrowe | Międzywojenne protesty w obiektywie fotoreporterów „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”
Arkadiusz Bilecki
, Europejskie Centrum Solidarności, Uniwersytet Gdański | Lech Wałęsa płacze. Rekonstrukcja i kreacja strajku sierpniowego w filmie „Dagar i Gdansk” (1981)
Jacek Borzych
, Video Studio Gdańsk | Stan wojenny i protesty uliczne 1981–1989 w zbiorach Video Studio Gdańsk
dr Andrzej Jerie
, Ośrodek „Pamięć i Przyszłość” | Film dokumentalny jako narzędzie kształtowania pamięci zbiorowej na przykładzie „Bitwy wrocławskiej” w reż. Beaty Januchty
Aleksandra Sołtysik,
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk | Postprotest. Jak fotografowanie staje się formą uczestnictwa w proteście
dr hab. Maciej Kowalewski, prof. US, Uniwersytet Szczeciński; dr Izabela Kujawa, Uniwersytet Szczeciński; dr Jennifer Ramme, Uniwersytet w Grazu; Dorota Jaśkiewicz, Uniwersytet Szczeciński | Kłopoty z (cyfrową) ikonografią protestu

dyskusja panelowa | Rewolucja obrazem / rewolucja w obrazie

Marta Frej  | malarka, ilustratorka i zaangażowana społecznie animatorka kultury, twórczyni memów, komentatorka rzeczywistości wytrwale walcząca o prawa kobiet, prace artystki wystawiane są w wielu polskich galeriach
Andrzej Pągowski | jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów grafików w Polsce i czołowy kontynuator Polskiej Szkoły Plakatu, w jego dorobku jest ponad 1400 plakatów, w tym 450 filmowych, wielokrotnie nagradzany oraz wystawiany w Polsce i za granicą
Szymon Szymankiewicz | grafik, plakacista, wykładowca akademicki, kontynuator klasycznej szkoły polskiego plakatu, specjalizuje się w tematyce społeczno-politycznej, komentuje dyskusje światopoglądowe, laureat licznych nagród, wystawiany w wielu miejscach na świecie
prowadząca | Karolina Lejczak-Pastuszka, kierowniczka Dział Zbiorów ECS

panel 5 | Narzędzie zmiany?

dr Ewa Wróblewska-Trochimiuk, Instytut Slawistyki PAN | Czy ikonografia oporu musi być rewolucyjna?
dr hab. Filip Lipiński, prof. UAM
, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | Make America Great Again? Ikonografia sprzeciwu wobec rządów Donalda Trumpa (2016–2024)
dr Magdalena Staręga
, Europejskie Centrum Solidarności / Uniwersytet Gdański | Pomiędzy sprzeciwem a rezygnacją. Reakcje artystów wobec wyburzania Stoczni Gdańskiej
dr Piotr Kowzan
, Uniwersytet Gdański; dr Aleksandra Hołubowicz, Uniwersytet w Hradcu Králové | Rezonans i rewolucja: śpiew zbiorowy jako narzędzie integracji ruchu społecznego
dr Anna Radiukiewicz
, Instytut Filozofii i Socjologii PAN | Wizualna komunikacja protestów przeciwko obostrzeniom pandemicznym – obraz rzeczywistości społecznej Marszu o Wolność

panel 6 | O prawa kobiet

Radosław Nawojski, Uniwersytet Jagielloński | Wizualne emanacje sprzeciwu w ramach walki o prawa reprodukcyjne w Polsce
dr Przemysław Zawrotny, Uniwersytet Warszawski | Komiks i prawo aborcyjne w Polsce – poetyka wizualnego protestu
dr Magdalena Muszel, Uniwersytet Gdański | Czarne protesty kobiet w Wielkiej Brytanii i Niemczech – wizualny język sprzeciwu w transnarodowym kontekście

panel 7 | Kontrkultura

dr Jennifer Ramme, Uniwersytet w Grazu | Intersekcjonalny sprzeciw w dokumentacjach kontrkultury
dr Mateusz Flont
, Politechnika Koszalińska | „Mój kraj jest moim gettem”. Obraz buntu zachowany na fotografiach, w komiksach i rysunkach publikowanych w polskiej prasie alternatywnej lat 80. i 90. XX wieku
Maciej Wójcik
, Uniwersytet Szczeciński | Anarchistyczne wlepy. Uliczne naklejki jako źródło wiedzy na temat współczesnych i dawnych środowisk anarchistycznych
dr hab. Andrzej Laskowski, prof. UEK
, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie | Protest na przełomie. Akcja Tama tamie! i jej oprawa plastyczna

panel 8 | Wizualność sprzeciwu w procesie

dr Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Pomorska Szkoła Wyższa | Solidarność jako pojęcie walki. Wizualne reprezentacje idei między totalnością a różnorodnością
dr hab. Radosław Kossakowski
, Uniwersytet Gdański | „Good night left side” – performatyka sprzeciwu wobec lewicowych wartości w środowisku kibiców piłkarskich
dr Grzegorz Piotrowski
, Europejskie Centrum Solidarności, Uniwersytet Gdański | Wizualność protestów – przekraczanie granic ideologicznych i geograficznych
Emilia Jeziorowska
, Uniwersytet Wrocławski | Praktyki wystawiennicze i strategie kuratorskie wokół sztuki protestów w Polsce

Zakończenie konferencji

 

 

partnerzy

Ikonografia protestu_logo partnerów