Opowiadamy o przeszłości, żeby tworzyć lepszą przyszłość! – to misja edukacyjna Europejskiego Centrum Solidarności.
Nie przedstawiamy jedynej słusznej interpretacji historii – staramy się wzmacniać krytyczne myślenie młodych ludzi, ale w oparciu o rzetelną wiedzę, a nie o przekonania. Nasze zajęcia to zawsze praca w grupie i – to, co cieszy nas najbardziej – sukces grupy, a nie indywidualny.
Edukację historyczną łączymy z prospołeczną edukacją obywatelską. Historia jest dla nas punktem odniesienia, ale nie same fakty i ich chronologia są istotne, lecz to, jakie doświadczenia ludzi wiążą się z tymi faktami i co jest ich współczesnym sensem, bliskim wiedzy, doświadczeniu i wrażliwości naszych młodych odbiorców.
Historia ruchu społecznego Solidarność udowadnia, że siłą wspólnoty możemy zmieniać świat na lepsze, że to co niemożliwe staje się możliwe. Wierzymy w inspirującą moc tej opowieści i w to, że pobudza ona społeczną wyobraźnię młodych ludzi.
Zajęcia edukacyjne ECS dostosowane są tematyką i stopniem trudności do wszystkich poziomów edukacji – od przedszkola do szkół ponadpodstawowych. Warsztaty i bogaty zbiór archiwaliów wykorzystywanych podczas zajęć mogą być pomocne przy realizacji podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT).
Jesteśmy przygotowani do tego, aby przeprowadzić zajęcia dla osób o różnorodnych potrzebach, w tym dla uczennic i uczniów, którzy są w Polsce od niedawna. Budynek ECS jest przestrzenią dostępną.
Edukacja historyczno-obywatelska, regionalno-tożsamościowa i muzealno-kulturalna od najmłodszych lat, to bez wątpienia warunek konieczny do budowania dojrzałych, zaangażowanych społeczności, świadomych swoich praw i obowiązków obywatelskich. Poprzez taką konstrukcję programu edukacyjnego ECS wpisuje się w założenia gdańskiego programu #EDUKACJA DO KULTURY.
Warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży szkolnej prezentują polską drogę do wolności od czasu zniewolenia totalitarnym systemem po II wojnie światowej, poprzez robotniczy bunt w 1970 roku, godnościową rewolucję Solidarności 1980 roku, przepełniony przemocą stan wojenny, aż po rozpad sowieckiego imperium na początku lat 90. Poprzez tę opowieść poznajemy uczestników wydarzeń historycznych z ich moralnymi dylematami i różnymi postawami wobec wielkiej historii, której stali się uczestnikami. W odniesieniu do tych doświadczeń, uczymy empatii i szacunku wobec drugiego człowieka. Kształtujemy umiejętność porozumiewania się bez przemocy i przyjmowania perspektywy innych osób, zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom zajęć.
Warsztaty odbywają się na wystawie stałej ECS, w salach warsztatowych i w Wydziale Zabaw, sali specjalnie zaaranżowanej dla najmłodszych odbiorców. Zapraszamy również na edukacyjne spacery po terenie byłej Stoczni Gdańskiej im. Lenina oraz aktywne zwiedzanie wystawy stałej i wystawy czasowej STOCZNIA. Zajęcia trwają 1,5 godziny zegarowej i są przeznaczone dla maksymalnie 30 osób. Oferujemy również zajęcia online, które trwają 45 minut.
W wyjątkowych okolicznościach zastrzegamy sobie prawo do odwołania warsztatów lub zmiany ich tematu.
Zapraszamy!
Zajęcia wyłącznie dla szkół ponadpodstawowych
terminy | poniedziałek – piątek, godz. 9.00–14.00
czas trwania | 45 minut
platforma | Zoom
koszt | 1 zł/grupa, płatne przed zajęciami na podstawie faktury wystawionej przez ECS
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Język polityki
W jaki sposób w PRL władza manipulowała opinią publiczną? – uczestnicy warsztatów dowiadują się na przykładzie historii Grudnia ’70. Przyglądamy się, w jaki sposób przy użyciu cenzury i nowomowy budowano zafałszowany obraz tamtych wydarzeń. Rozpoznamy też, czy dziś mamy do czynienia z podobnymi zjawiskami. Nie zabraknie więc aktualnych przykładów ze świata polityki, by sprowokować dyskusję o współczesnych mechanizmach kreowania rzeczywistości za pomocą języka.
2. Grudzień ’70
Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, dlaczego robotnicy w grudniu 1970 roku przystąpili do protestów przeciwko władzy komunistycznej oraz czy w polskiej historii XX wieku doszło do podobnych wydarzeń. Na podstawie materiałów archiwalnych, głównie wywiadów z uczestnikami wydarzeń, odkryją zaczątki rodzącego się ruchu opozycyjnego oraz poznają hipokryzję ówczesnej władzy.
3. Solidarność w 17 obrazach
17 unikatowych zdjęć z archiwów Europejskiego Centrum Solidarności posłuży jako kanwa opowieści o strajku sierpniowym i narodzinach Solidarności – pierwszego, niezależnego związku zawodowego w bloku wschodnim. Zobaczymy fotografie i filmy ukazujące najważniejsze momenty strajku, porozmawiamy o jego przyczynach, skutkach, a także o strajkowej codzienności.
4. Stan wojenny
Stan wojenny to jedno z najbardziej dramatycznych i kontrowersyjnych wydarzeń w najnowszej historii Polski. Odwołując się do filmowych i ikonograficznych materiałów z zasobów ECS, porozmawiamy o różnych postawach ludzi wobec władzy i narzuconych ograniczeniach, przyglądając się żołnierzom pełniącym służbę na ulicy, rolnikom tłumaczącym konieczność wprowadzenia stanu wojennego i życiu działaczy opozycyjnych poddanych stałej obserwacji. Zastanowimy się, jaką rolę pełniła w tym czasie muzyka.
warsztaty dostosowane do dwóch grup wiekowych | 3–4 lata i 5–6 lat
Warsztaty w wydziale zabaw:
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1 godzina zegarowa
miejsce | Wydział Zabaw
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Dźwigniemy to!
wiek | 3–4 lata
miejsce | Wydział Zabaw
słowa klucze | statek, dźwig, praca
Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, co pomaga podnosić wysoko ciężkie przedmioty. Bawiąc się chustą animacyjną i puzzlami przekonają się, ile pracy mogą wykonać wspólnie. Szukając przedmiotów na Wydziale Zabaw, poćwiczą rozpoznawanie kolorów.
termin | poniedziałek – piątek, godz. 9.30, 10.30
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | Wydział Zabaw
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
2. Dzień w stoczni
wiek | 5–6 lat
miejsce | sala warsztatowa, Wydział Zabaw
słowa klucze | stocznia, statek, narzędzia, ubranie ochronne
Podczas warsztatów dzieci poznają pojęcie „stocznia” i dowiedzą się, do czego służą niektóre ze stoczniowych narzędzi. Zabawy dramowe pomogą uświadomić im, jak przygotować się do bezpiecznej pracy. A układając wspólnie statek z puzzli przekonają się, że współpraca i podział zadań ułatwiają działanie.
3. Gramy razem!
wiek | 5–6 lat
miejsce | sala warsztatowa, Wydział Zabaw
słowa klucze | integracja, współpraca, różnorodność
Zabawy integracyjne, w których wezmą udział uczestnicy zajęć, pomagają w zdobyciu umiejętności pracy w grupie, a dzięki temu zaufania do jej członków. Kształtują też postawę prospołeczną. Podczas zajęć dzieci zagrają w kalambury, które mają na celu ośmielić je do rozmowy o swoich pasjach i zainteresowaniach. Poznają zawody, które wymagają działania grupowego. Na koniec uczestnicy zajęć wcielą się w załogę statku, która będzie musiała współpracować, żeby dopłynąć do celu.
Warsztaty z elementami wystawy stałej:
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | wystawa stała, sala warsztatowa, ogród zimowy
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Pierwsze kroki w muzeum
wiek | 3–4 lata
miejsce | wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, G – Kultura pokojowych przemian), sala warsztatowa
słowa klucze | stocznia, muzeum, eksponat
Oswajamy muzeum! Dzieci poznają podstawowe pojęcia związane z muzeum. Dowiedzą się, po co istnieją muzea i jak powinniśmy zachowywać się w takim miejscu. Przedszkolaki, wspólnie z edukatorką, będą poznawać ekspozycję i odgadywać, do czego służyły przedmioty nim stały się eksponatami. Szczególne miejsce w ECS zajmują obiekty związane z pracą w stoczni, uczestnicy zajęć zobaczą m.in. charakterystyczną żółtą suwnicę, starą maskę spawalniczą i wózek akumulatorowy.
2. #muzeum
wiek | 5–6 lat
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala A – Narodziny Solidarności)
słowa klucze | muzeum, wystawa, eksponat, pamiątki
W trakcie zajęć dzieci poznają pojęcia związane z muzeum, takie jak: eksponat, wystawa, wernisaż. Wraz z edukatorką będą zastanawiać się, co łączy przedmioty, które są eksponowane na wystawie i czy wspólnie tworzą one jakąś opowieść? Dzięki warsztatom dzieci dowiedzą się, że eksponaty mogą pokazywać, jak kiedyś wyglądało życie. Istotnym elementem zajęć będzie tworzenie przez nich własnej ekspozycji w sali warsztatowej. Uczestnicy zajęć zwiedzą część wystawy stałej ECS i spróbują odtworzyć dzień z życia pracownika stoczni.
Warsztaty w Wydziale Zabaw
termin | poniedziałek – piątek, godz. 9.30, 10.30
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | Wydział Zabaw
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Uwaga, stocznia pracuje!
miejsce | sala warsztatowa, Wydział Zabaw
słowa klucze | nazwa Stocznia Gdańska, bezpieczeństwo pracy, projektowanie
Podczas warsztatów uczestniczki i uczestnicy przekonają się, jakie efekty przynosi współpraca i jak ważne w działaniach zespołowych jest bezpieczeństwo. Ćwicząc uważność i wykorzystując kreatywność, dzieci narysują projekt statku, przeniosą przy użyciu dźwigu elementy statku, zbudują rurociąg i wspólnie zadbają o bezpieczne wykonywanie zadań.
Warsztaty z elementami wystawy stałej
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | wystawa stała, sala warsztatowa, ogród zimowy
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. eLECHtryka
miejsce | wystawa stała ECS i sala warsztatowa
Przewody, przełączniki, próbniki – witajcie w świecie elektryki! Zapoznamy się z potrzebnymi narzędziami, po czym wcielimy się w elektryczki i elektryków, żeby zbudować rozległą instalację. Rozwiązując rebusowe zagadki odkryjemy, kto i dlaczego stał się najbardziej znanym elektrykiem ze Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
rezerwacja online | formularz
2. Wszyscy za jednego!
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, C – Solidarność i nadzieja)
słowa klucze | Anna Walentynowicz, koleżeństwo, decyzja, strajk, solidarność
Podejmowanie decyzji bywa często trudne. Szczególnie, kiedy musimy zrobić to sami. Warsztaty skupiają się na aspekcie podejmowania decyzji oraz konsekwencji, jakie z tego wynikają. Uczennice i uczniowie poznają historię początku strajku w Stoczni Gdańskiej oraz postać Anny Walentynowicz. W trakcie zajęć będziemy zastanawiać się, co dodaje nam odwagi. Czy jest to wspólne działanie, wsparcie ze strony innych oraz postawa koleżeńska? Ważną częścią warsztatów jest poznanie i próba zrozumienia pojęcia solidarność.
3. Odkrywcy przeszłości
miejsce | sala warsztatowa, magazyn archiwum
słowa klucze | historia, źródło historyczne, zbiory, muzeum
Wybierzemy się w podróż w czasie. Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, czym są zbiory i przekonają, że stanowią one źródło wiedzy o tym, jak kiedyś wyglądało życie. Na chwilę staną się też muzealnikami i odwiedzą jeden z magazynów zbiorów ECS, w którym przechowujemy nasze skarby.
4. Ramię w ramię
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala E – Droga do demokracji)
słowa klucze | demokracja, współpraca, zespół
To będzie podróż z przygodami. W drodze zdarzy się bowiem nieszczęśliwy wypadek i wszyscy wylądują na bezludnej wyspie. Nie wiadomo, jak długo będą musieli pozostać w izolacji. Nie ma tam prądu, nie działają telefony komórkowe. Chcąc wyjść z opresji, trzeba działać zespołowo i demokratycznie. Co to znaczy? Tego w prosty sposób dzieci dowiedzą się podczas zajęć.
Spacer po terenach stoczniowych
termin | wrzesień – październik i kwiecień – czerwiec: poniedziałek–piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00
Uwaga! W październiku i kwietniu zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 90 minut
miejsce | tereny stoczniowe
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Stocznia zagadek
słowa klucze | stocznia, dźwig, budowa statku
Stocznia, kiedyś za wysokim murem i bramami, których strzegła straż przemysłowa, dziś zaprasza do środka. Wyruszymy na spacer uliczkami, które kiedyś przemierzali stoczniowcy. Uczennice i uczniowie zobaczą z bliska znane elementy przestrzeni stoczniowej. Ćwicząc spostrzegawczość, odnajdą też mniej znane zakamarki stoczni. A co najważniejsze – poznają etapy powstawania statku.
* organizator zastrzega sobie prawo do zmiany trasy ze względu na wydarzenia mogące odbywać się w Sali BHP
Warsztaty z elementami wystawy stałej
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | wystawa stała, sala warsztatowa, ogród zimowy
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Światła. Kamera. Akcja!
miejsce | wystawa stała ECS i sala warsztatowa
Podczas warsztatu sprawdzimy, jak to jest wchodzić w różne role i z jakimi wyzwaniami to się wiąże. Zwiedzając wystawę stałą ECS, odkryjemy dwie życiowe role Lecha Wałęsy – gdy stał na czele strajku i był prezydentem – z wielu, jakich się podejmował. Następnie, przy wykorzystaniu rekwizytów i strojów, wejdziemy w różne role, stawiając czoła niezwykle ciekawym i odpowiedzialnym zadaniom.
rezerwacja online | formularz
2. Młodzi detektywi. Śladami sierpniowego strajku
miejsce | wystawa stała ECS (sale: B – Siła bezsilnych, A – Narodziny Solidarności)
słowa klucze | strajk, postulat, negocjacje, solidarność
Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy wcielą się w tytułowych detektywów. Na podstawie materiałów źródłowych i eksponatów zgromadzonych na wystawie stałej ECS, spróbują zrekonstruować historię strajku w sierpniu 1980 roku. Zadania, które wykonają pozwolą im zrozumieć problemy, z jakimi borykali się ludzie żyjący w czasach PRL oraz rozpoznać, w jaki sposób wpłynęły one na wybuch gdańskiego protestu. Dzięki wskazówkom, młodzi detektywi spróbują odkryć, czego domagali się robotnicy i jakim rezultatem zakończył się strajk.
3. Bohaterowie Solidarności
miejsce | wystawa stała ECS (sala A – Narodziny solidarności) i sala warsztatowa
słowa klucze | Lech Wałęsa, strajk, Sierpień ’80, Stocznia Gdańska, lider/liderka
Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, kto zainicjował strajk w sierpniu 1980 roku i odegrał w nim kluczową rolę. Wspólnie zastanowią się, jak to jest być liderem/liderką, jak przekonać innych do podjęcia protestu i jak prowadzić negocjacje. Dzięki materiałom źródłowym i zadaniom, uczestnicy zajęć będą mieli szansę wcielić się w role uczestników wydarzeń strajkowych w sierpniu 1980 roku.
Spacer po terenach stoczniowych
termin | wrzesień – październik i kwiecień – czerwiec: poniedziałek–piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00
Uwaga! W październiku i kwietniu zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 90 minut miejsce | tereny stoczniowe
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Zapuść żurawia do stoczni
słowa klucze | stocznia, wodowanie, historyczna Brama nr 2, Sala BHP
Kto odnajdzie symbole na murach stoczniowych hal? Kto rozwikła łamigłówkę z kolorowymi kaskami w roli głównej? Zapraszamy na spacer po terenach stoczniowych w formie gry edukacyjnej, która wymaga od uczestników uważności, orientacji w terenie i spostrzegawczości. Rozwiązując zagadki, poznamy dawny zakład produkujący statki i najważniejsze miejsca związane z jego historią.
* organizator zastrzega sobie prawo do zmiany trasy ze względu na wydarzenia mogące odbywać się w Sali BHP
Warsztaty z elementami wystawy stałej
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | wystawa stała, sala warsztatowa, ogród zimowy
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. W szeregu czy na czele?
miejsce | wystawa stała ECS i sala warsztatowa
Co łączy Gretę Thunberg, Nelsona Mandelę i Lecha Wałęsę? Eksplorując wystawę stałą ECS i współdziałając w sali warsztatowej, poznamy sylwetki współczesnych oraz historycznych liderów i przywódców. Zwrócimy uwagę na obszary ich aktywności, a także dobierane przez nich formy działania. Na koniec rozstrzygniemy, czy liderstwo i przywództwo są ze sobą równoznaczne.
rezerwacja online | formularz
2. Grudzień ’70
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala B – Siła bezsilnych)
słowa klucze | podwyżki cen, opór, czarny czwartek, rewolta grudniowa
Dlaczego robotnicy w grudniu 1970 roku przystąpili do protestów przeciwko władzy komunistycznej? Jaki przebieg miała rewolta? Czy w polskiej historii XX wieku doszło do podobnych wydarzeń? – na podstawie materiałów archiwalnych, głównie wywiadów z uczestnikami, uczennice i uczniowie odkryją zaczątki rodzącego się ruchu opozycyjnego oraz poznają hipokryzję ówczesnej władzy.
3. Anna Walentynowicz. Działaczka
słowa klucze | robotnica, działaczka, propaganda, strajk
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala A – Narodziny Solidarności)
Celem zajęć jest przybliżenie sylwetki Anny Walentynowicz – jej drogi od przodowniczki pracy do działaczki opozycyjnej oraz znaczenia dla wybuchu strajku w sierpniu 1980 roku. Uczestniczki i uczestnicy zajęć dowiedzą się, jaki wpływ na postawę ludzi miała komunistyczna propaganda oraz co sprawiło, że niektórzy, tak jak Walentynowicz, z biegiem lat zaczęli kwestionować ówczesną rzeczywistość społeczno-polityczną.
4. Tłum robi bum!
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, B – Siła bezsilnych, C – Solidarność i nadzieja, D – Wojna ze społeczeństwem, E – Droga do demokracji)
słowa klucze | bunt, niezgoda, opozycja, sprzeciw
Bum! – to odgłos towarzyszący wychodzeniu ze strefy komfortu, w której wiedziemy stabilne życie. Niewiele nas obchodzi i często nie dostrzegamy małych zmian, które stopniowo prowadzą do dużych, czasem nieodwracalnych.
Tłum – bo w grupie siła! Cofniemy się w czasie do działalności opozycyjnej w PRL. Jak to się zaczęło? Sprawdzimy, na czym polegało bycie w opozycji i do jakich metod uciekali się opozycjoniści. Rozłożymy bunt na czynniki pierwsze, żeby dowiedzieć się, co oznacza. Zastanowimy się, czy gen kwestionowania zastanej rzeczywistości to norma, a może anomalia?
5. Chodźcie z nami!
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala A – Narodziny Solidarności, C – Solidarność i nadzieja)
słowa klucze | strajk, solidarność, jedność
Tamci już strajkują! Naszym zadaniem będzie wydobycie z zapomnienia ponadczasowych wartości społecznych, takich jak współdziałanie i solidarność. Przeniesiemy się do Stoczni Gdańskiej z sierpnia 1980 roku i wspólnie przyjrzymy się wydarzeniom, osobom i wartościom, które motywowały do działania. Jak doszło do narodzin Solidarności? Wasza otwartość i twórcza artystyczna współpraca pozwolą na znalezienie odpowiedzi na to pytanie.
6. Wrona orła nie pokona
miejsce | sala warsztatowa i wystawa stała ECS (sala D – Wojna ze społeczeństwem)
słowa klucze | stan wojenny, internowanie, opresja
Stan wojenny! Sprawdzimy, co kryje się pod tym niepokojącym pojęciem. Przeniesiemy się do grudnia 1981 roku, żeby odkryć, jak z dnia na dzień zmieniła się codzienność Polaków. Analizując wspomnienia z tamtego okresu, weźmiemy pod lupę sytuację gospodarczą kraju. Oglądając propagandowe plakaty i rysunki satyryczne, postaramy się zdemaskować prawdziwe oblicze ówczesnej polityki. Wsłuchując się w protest songi z tamtego okresu, przedyskutujemy, gdzie współcześnie szukamy wytchnienia, doświadczając trudnych chwil.
Odkryjemy też reakcję społeczeństwa na rzeczywistość, którą przyniósł stan wojenny. I co z tą wroną? – tego pytania również nie pozostawimy bez odpowiedzi.
7. Lata 80. Codzienność w PRL
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, B – Siła bezsilnych, C – Solidarność i nadzieja)
słowa klucze | kryzys, prawa człowieka, cenzura
Dekada małej stabilizacji… Brzmi zagadkowo? Odkryjemy tę tajemnicę. Dekadę małej stabilizacji zamyka lista 21 postulatów spisanych przez robotników strajkujących w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w sierpniu w 1980 roku. Głęboki kryzys gospodarczy i kryzys praw człowieka zmieniają rzeczywistość prawie z dnia na dzień. Zajęcia przybliżą realia życia Polaków w dekadzie lat 80. O czym marzyli, jak spędzali wolny czas i co doprowadziło ich do buntu przeciwko władzy?
8. Historia rodzinna
słowa klucze | Grudzień ’70, opozycja, Sierpień ’80, stan wojenny, obrady Okrągłego Stołu, wybory czerwcowe ’89
miejsce | wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, B – Siła bezsilnych, C – Solidarność i nadzieja, D – Wojna ze społeczeństwem, E – Droga do demokracji, F – Triumf wolności)
Najistotniejsze wydarzenia i zwroty akcji w powojennej historii Polski prześledzimy na przykładzie pewnej rodziny. Pójdziemy z nimi do pracy, spędzimy czas wolny, zobaczymy, co sprawiało im radość, a co martwiło. Być może uda nam się dotrzeć do skrzętnie skrywanych przez domowników tajemnic? Wyruszymy w trasę po ich codzienności, przy okazji obserwując przełomowe wydarzenia lat 70. i 80. Przygotujcie się na niestandardowe poznawanie historii na wystawie przy pomocy rekwizytów!
Spacer po terenach stoczniowych
termin | wrzesień – październik i kwiecień – czerwiec: poniedziałek–piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00
Uwaga! W październiku i kwietniu zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 90 minut
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Stocznia strajkuje!
słowa klucze | strajk, tablice z postulatami, negocjacje, Porozumienie Sierpniowe
Jak mądrze zorganizować strajk, kiedy jest zabroniony przez władzę? Jak go przeprowadzić, żeby zakończył się sukcesem? Podczas spaceru po dawnych terenach Stoczni Gdańskiej uczniowie i uczennice przejdą drogą strajku z sierpnia 1980 roku. Dowiedzą się, w jaki sposób organizowali się protestujący, gdzie negocjowali i z kim. Wspólnie odtworzą przebieg strajku na podstawie fotografii z wydarzeń sierpniowych.
* organizator zastrzega sobie prawo do zmiany trasy ze względu na wydarzenia mogące odbywać się w Sali BHP
Oprowadzanie po wystawie stałej dla uczniów
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 90 minut
miejsce | ECS, wystawa stała
koszt | 25 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie + 150 zł za usługę przewodnicką
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
1. Siła bezsilnych
słowa klucze | ucisk, samoorganizacja, zwycięstwo
Pustki w sklepach, reglamentowanie praw obywatelskich, wszechobecna propaganda – namacalnie doświadczymy beznadziei PRL, żeby docenić siłę samoorganizacji, która doprowadziła nie tylko do rozdarcia, ale i ostatecznego zerwania żelaznej kurtyny. Drogi do wolności brukowane były niezłomnością, ale i bezsilnością.
Warsztaty z elementami wystawy stałej
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 1,5 godziny zegarowej
miejsce | wystawa stała, sala warsztatowa, ogród zimowy
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. „W jednym życiu dwa światy”. O Wałęsie inaczej
miejsce | wystawa stała ECS i sala warsztatowa
Jakie są blaski i cienie bycia liderem? Spojrzymy na Lecha Wałęsę jako na człowieka, którego zaangażowanie w działalność opozycyjną oraz stanie na czele Solidarności miało swoją cenę i znacząco wpłynęło na życie najbliższych mu osób. Zderzymy historię pokazaną na wystawie stałej z prywatną historią opowiedzianą przez jego żonę, Danutę Wałęsę. Wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób wydarzenia, których była świadkinią, a także których była aktywną uczestniczką, zmieniły ją i jej rodzinę.
rezerwacja online | formularz
2. Grudzień ’70
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala B – Siła bezsilnych)
słowa klucze | podwyżki cen, opór, czarny czwartek, rewolta grudniowa
Dlaczego robotnicy w grudniu 1970 roku przystąpili do protestów przeciwko władzy komunistycznej? Jaki przebieg miała rewolta? Czy w polskiej historii XX wieku doszło do podobnych wydarzeń? – na podstawie materiałów archiwalnych, głównie wywiadów z uczestnikami, uczennice i uczniowie odkryją zaczątki rodzącego się ruchu opozycyjnego oraz poznają hipokryzję ówczesnej władzy.
3. Język polityki
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala B – Siła bezsilnych)
słowa klucze | manipulacja, cenzura, dezinformacja
Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, w jaki sposób w czasach PRL władza manipulowała opinią publiczną. Za przykład posłuży nam historia Grudnia ’70. Przyjrzymy się, jak za pomocą cenzury i nowomowy budowano zafałszowany obraz tamtych wydarzeń. Czy dziś także mamy do czynienia z podobnymi zjawiskami? Czy istnieje cenzura? Podczas lekcji nie zabraknie przykładów ze świata najnowszej polityki, by sprowokować dyskusję wobec współczesnych mechanizmów kreowania rzeczywistości za pomocą języka.
4. Tłum robi bum!
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, B – Siła bezsilnych, C – Solidarność i nadzieja, D – Wojna ze społeczeństwem, E – Droga do demokracji)
słowa klucze | bunt, niezgoda, opozycja, sprzeciw
Bum! – to odgłos towarzyszący wychodzeniu ze strefy komfortu, w której wiedziemy stabilne życie. Niewiele nas obchodzi i często nie dostrzegamy małych zmian, które stopniowo prowadzą do dużych, czasem nieodwracalnych.
Tłum – bo w grupie siła! Cofniemy się w czasie do działalności opozycyjnej w PRL. Jak to się zaczęło? Sprawdzimy, na czym polegało bycie w opozycji i do jakich metod uciekali się opozycjoniści. Rozłożymy bunt na czynniki pierwsze, żeby dowiedzieć się, co oznacza. Zastanowimy się, czy gen kwestionowania zastanej rzeczywistości to norma, a może anomalia?
5. Chodźcie z nami!
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala A – Narodziny Solidarności, C – Solidarność i nadzieja)
słowa klucze | strajk, solidarność, jedność
Tamci już strajkują! Naszym zadaniem będzie wydobycie z zapomnienia ponadczasowych wartości społecznych, takich jak współdziałanie i solidarność. Przeniesiemy się do Stoczni Gdańskiej z sierpnia 1980 roku i wspólnie przyjrzymy się wydarzeniom, osobom i wartościom, które motywowały do działania. Jak doszło do narodzin Solidarności? Wasza otwartość i twórcza artystyczna współpraca pozwolą na znalezienie odpowiedzi na to pytanie.
6. Wrona orła nie pokona
miejsce | sala warsztatowa i wystawa stała ECS (sala D – Wojna ze społeczeństwem)
słowa klucze | stan wojenny, internowanie, opresja
Stan wojenny! Sprawdzimy, co kryje się pod tym niepokojącym pojęciem. Przeniesiemy się do grudnia 1981 roku, żeby odkryć, jak z dnia na dzień zmieniła się codzienność Polaków. Analizując wspomnienia z tamtego okresu, weźmiemy pod lupę sytuację gospodarczą kraju. Oglądając propagandowe plakaty i rysunki satyryczne, postaramy się zdemaskować prawdziwe oblicze ówczesnej polityki. Wsłuchując się w protest songi z tamtego okresu, przedyskutujemy, gdzie współcześnie szukamy wytchnienia, doświadczając trudnych chwil.
Odkryjemy też reakcję społeczeństwa na rzeczywistość, którą przyniósł stan wojenny. I co z tą wroną? – tego pytania również nie pozostawimy bez odpowiedzi.
7. Cena oporu
miejsce warsztatów | wystawa stała ECS (sale: B – Siła bezsilnych, A – Narodziny Solidarności, C – Solidarność i nadzieja, D – Wojna ze społeczeństwem)
słowa klucze | opozycja, stan wojenny, internowanie, delegalizacja Solidarności
Niezgoda na opresyjny system władzy i niesprawiedliwość dały początek narodzinom ruchu opozycyjnego w Polsce, a w konsekwencji doprowadziły do wybuchu strajku w Sierpniu ’80. Decyzja władzy o wprowadzeniu stanu wojennego miała wpływ na życie tysięcy ludzi, którzy ten ruch tworzyli. Nie wszystkich dało się zamknąć w obozach internowania. Ci, którzy uniknęli zatrzymania postanowili kontynuować działalność opozycyjną w podziemiu. Postawa oporu wiązała się ryzykiem. Ludzie płacili wysoką cenę za swoje wybory, czasem najwyższą. Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy wspólnie zastanowią się nad konsekwencjami, jakie dotknęły ludzi podejmujących walkę o wolność.
8. Wszystkie drogi prowadzą do stołu
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala E – Droga do demokracji)
słowa klucze | Tadeusz Mazowiecki, obrady Okrągłego Stołu, wybory 4 czerwca, transformacja
Wydarzenia 1989 roku ukażą się nam ze zdwojoną siłą. Chcąc zrozumieć ’89, przejdziemy nie tylko przez dziesięciolecia żmudnej pracy u podstaw, ale i chwilowych porywów serca. Odkryjemy niezłomność oraz wytrwałość tych, którzy pragnęli zmiany. Przyjrzymy się czynnikom zewnętrznym, które sprzyjały klimatowi ewolucji. Pod wspólne obrady weźmiemy tezę – wszystkie drogi prowadzą do stołu. Czy ów stół jest metą, a może wręcz przeciwnie, miejscem startu? Sprawdzimy wreszcie, jak wychwycić odpowiedni moment na dokonanie transformacji.
9. Historia rodzinna
miejsce | wystawa stała ECS (sale: A – Narodziny Solidarności, B – Siła bezsilnych, C – Solidarność i nadzieja, D – Wojna ze społeczeństwem, E – Droga do demokracji, F – Triumf wolności)
słowa klucze | Grudzień ’70, Sierpień ’80, stan wojenny, obrady Okrągłego Stołu, wybory ’89, propaganda, opozycja, pokojowa rewolucja
Najistotniejsze wydarzenia i zwroty akcji w powojennej historii Polski prześledzimy na przykładzie pewnej rodziny. Pójdziemy z nimi do pracy, spędzimy czas wolny, zobaczymy, co sprawiało im radość, a co martwiło. Być może uda nam się dotrzeć do skrzętnie skrywanych przez domowników tajemnic? Wyruszymy w trasę po ich codzienności, przy okazji obserwując przełomowe wydarzenia lat 70. i 80. Przygotujcie się na niestandardowe poznawanie historii na wystawie przy pomocy rekwizytów!
10. Stereotypy i uprzedzenia
miejsce | sala warsztatowa, wystawa stała ECS (sala F – Triumf wolności)
słowa klucze | stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja, różnorodność, prawa człowieka
Komunikacja w przestrzeni publicznej często opiera się na stereotypach – poglądach powszechnie uważanych za prawdziwe, niesprawdzonych danych czy uprzedzeniach. O tym, skąd się wzięły stereotypy, czy bywają prawdziwe i czemu służą? – porozmawiamy podczas warsztatów. Poruszymy także temat dyskryminacji ze względu na kolor skóry, narodowość, wyznawaną religię, płeć, wiek i orientację seksualną. Ćwiczenia i interakcja pomogą nam odpowiedzieć na pytanie, jakie wartości wnosi w nasze życie różnorodność?
Spacer po terenach stoczniowych
termin | wrzesień – październik i kwiecień – czerwiec: poniedziałek–piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00
Uwaga! W październiku i kwietniu zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 90 minut
koszt | 15 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Stacja stocznia
słowa klucze | historia Stoczni Gdańskiej, nowa dzielnica Gdańska
Zapraszamy na wspólny spacer po terenach dawnej Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Zastanowimy się, dlaczego stocznię usytuowano właśnie tutaj, odwiedzimy najbardziej charakterystyczne miejsca i poszukamy śladów historii. Zauważymy też zmiany zachodzące na tym terenie i zastanowimy się, czy są dobre, czy złe i dlaczego.
* organizator zastrzega sobie prawo do zmiany trasy ze względu na wydarzenia mogące odbywać się w Sali BHP
Oprowadzanie po wystawie stałej dla uczniów
termin | poniedziałek – piątek, godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00
Uwaga! W miesiącach październik — kwiecień zajęcia nie odbywają się we wtorki
czas trwania | 90 minut
miejsce | ECS, wystawa stała
koszt | 25 zł/os., 1 nauczyciel na 10 uczniów bezpłatnie + 150 zł za usługę przewodnicką
płatność | od chwili otrzymania aktywnego linku do zapłaty, na uiszczenie należności są 72 godziny
rezerwacja online | → formularz rezerwacji
Tematy zajęć:
1. Siła bezsilnych
słowa klucze | ucisk, samoorganizacja, zwycięstwo
Pustki w sklepach, reglamentowanie praw obywatelskich, wszechobecna propaganda – namacalnie doświadczymy beznadziei PRL, żeby docenić siłę samoorganizacji, która doprowadziła nie tylko do rozdarcia, ale i ostatecznego zerwania żelaznej kurtyny. Drogi do wolności brukowane były niezłomnością, ale i bezsilnością.