Chcemy przyjrzeć się szeroko rozumianej propagandowej mocy obrazów. Pragniemy skupić się na statycznych i ruchomych formach wizualiów jako narzędzi oddziaływania na opinie i emocje odbiorców. Dążymy do interdyscyplinarnego ujęcia tematu – do wzięcia udziału w konferencji zapraszamy przede wszystkim reprezentantów dziedzin nauk o sztuce, socjologii, komunikacji społecznej i mediów, psychologii, historii oraz sztuki, zarówno teoretyków, jak i praktyków.

Obrazy mają dominujący wpływ na kształtowanie naszej kultury i stanowią jej podstawowe medium. Ich propagandowy potencjał jako narzędzia mającego formować odbiorcę był z powodzeniem wykorzystywany w zorganizowanych społeczeństwach już od czasów starożytnych. Poszczególne epoki nadawały wizualnym narzędziom perswazji inny charakter. Wykorzystywały najróżniejsze media: architekturę, rzeźbę, malarstwo, ale też fotografię, film czy druki ulotne. Współcześnie przekazy wizualne nasycają naszą codzienność, nieustannie wpływając na kształtowanie określonych postaw i działań. Ich perswazyjna moc znalazła szczególne zastosowanie w dobie mediów cyfrowych.
Wydarzenie jest kontynuacją zrealizowanej w grudniu 2024 roku konferencji „Ikonografia protestu. Wizualne emanacje sprzeciwu od XIX wieku do dzisiaj”.

Tematyka
/ przeobrażenia definicji, roli i form propagandy wizualnej w szerokim ujęciu historycznym
/ propagandowy potencjał sztuk wizualnych i architektury a także ich rola w służbie systemów totalitarnych
/ rola propagandy wizualnej w konfliktach zbrojnych i dążeniach rewolucyjnych
/ historia jako przedmiot współczesnej propagandy
/ współczesne media cyfrowe jako główny nośnik perswazji wizualnej
/ propaganda wizualna jako forma i narzędzie komunikacji politycznej oraz walki ideologicznej
/ cel i odbiorca propagandy a dobór środków formalnych
/ teoretyczne podstawy tworzenia propagandowych komunikatów wizualnych
/ wydarzenia masowe i ich oprawa jako narzędzie społecznego wpływu
/ obraz a kształtowanie tożsamości narodowej, jego kulturotwórcza i mitotwórcza rola
/ propaganda wizualna a psychologiczne mechanizmy jej percepcji
/ animatorzy, twórcy i odbiorcy: proces tworzenia i recepcji perswazyjnego przekazu wizualnego
/ kolekcje muzealne i archiwalne związane z propagandą.

Harmonogram
/ nabór tematów wystąpień poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny TUTAJ: do 31 grudnia 2025
/ informacja o zakwalifikowaniu referatu: do 30 stycznia 2026
/ konferencja: 12–13 marca 2026

Informacje praktyczne
/ miejsce wydarzenia: Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku,
plac Solidarności 1, biblioteka (1 piętro)
/ język konferencji: polski
/ koszty: nie pobieramy od uczestników opłaty konferencyjnej
/ wyżywienie: w trakcie konferencji oferujemy bezpłatny catering
/ formularz zgłoszeniowy: obowiązuje wszystkich uczestników
/ nocleg: nie zapewnimy noclegu, oferujemy wsparcie w wyborze miejsca
/ publikacja pokonferencyjna: ukaże się punktowane wydawnictwo

Organizator
Europejskie Centrum Solidarności / komitet organizacyjny: Jerzy Klimczak, Karolina Lejczak-Pastuszka, dr Grzegorz Piotrowski, dr Magdalena Staręga

Dodatkowe informacje
Jerzy Klimczak / tel.: 58 772 40 64 / e-mail: propagandawizualna@ecs.gda.pl