Wydarzenia towarzyszące

online
ŚRODOWISKO DŹWIĘKOWE
Co słychać? – zapytaliśmy samych siebie, gdy w połowie marca opustoszało zamknięte przez lockdown Europejskie Centrum Solidarności. Umilkły rozmowy, ucichły kroki, zniknęły szmery społecznej aktywności. I tak powstało Społeczne Archiwum Dźwięku. Od kwietnia do czerwca zbieraliśmy dźwięki. Uważne słuchanie objawiło bogactwo pandemicznej codzienności: szelest, ćwierkanie ptaków, stukot, strzępy rozmów, pyrkanie kawiarki. Od 14 października zapraszamy do delektowania się nagraniem online, w którym dźwięki pandemicznej ciszy zabrzmią z muzyką Petara Petkova.

Petar Petkov to artysta, muzyk, kompozytor, improwizator. Edukację artystyczną rozpoczął w muzycznym gimnazjum w Płowdiw, w Bułgarii. Studiował w Bułgarii, Szwecji i Polsce. Zdobył wiele nagród w międzynarodowych konkursach gitarowych, uczestniczył w kilkunastu festiwalach i multidyscyplinarnych projektach artystycznych. Dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Gdańska wydał niedawno solowy album „el maestro”, prezentujący grę na gitarze klasycznej.

ogród zimowy ECS
ZBIERAMY DOBRE SŁOWA

Szukamy słów, które usłyszeliście od innych albo sami wypowiedzieliście, a one wciąż rezonują pozytywnymi emocjami i kojarzą Wam się z pięknymi, szczęśliwymi chwilami życia lub wręcz przeciwnie, świat się Wam walił, a słowo przyniosło ukojenie. Zapiszcie je na kartce i wrzućcie do skrzynki.
– To nie muszą być pojedyncze hasła, można opisać również kontekst sytuacji lub ją zilustrować. Forma dowolna! W grudniu otworzę tę skrzynkę z dobrymi słowami, zbuduję z nich stół, przy którym, mam nadzieję, szybko się spotkamy – mówi Magdalena Pela, gdańska artystka wizualna.

O wpływie słów na innych ludzi, o mowie nienawiści i sztuce dzielenia się dobrym słowem – będziemy mówić w ECS w styczniu 2021 roku przez sztukę, akcje performatywne i warsztaty. Datę wybraliśmy nieprzypadkowo, odwołując się do śmierci prezydenta Pawła Adamowicza. Projekt zatytułowaliśmy DOBRE SŁOWO / SŁOWO ZŁE.

W Galerii Mesa Magdalena Pela zaprezentuje pracę odnoszącą się do mowy nienawiści.
– Pracując nad nią, poprosiłam kilkadziesiąt osób o podzielenie się ze mną najbardziej bolesnymi słowami, które usłyszeli. Słowami, które jak blizny nigdy nie znikną – wspomina artystka.
Obcowanie z tymi słowami to przejmujące i bolesne doświadczenie.
Tym bardziej trzeba nam dobrych słów!

14–18/10/2020
WYSTAWA ZDJĘĆ JANA GRARUPA NASZE CODZIENNE LUDOBÓJSTWA
Wojny, rewolucje i ludobójstwa Jan Grarup – duński fotoreporter, zdobywca wielu nagród, w tym World Press Photo za reportaż z wojny w Kosowie – uczynił obiektem swoich fotografii. Ekspozycja zdjęć, która jest prezentowana podczas AAFF 2020, to ułamek jego bogatego archiwum. Fotografie ukazują ludzką stronę nieludzkiej rzeczywistości wojny, gdzie zbrodnia staje się tłem dla toczącego się dalej życia, uchwyconych emocji i okruchów nadziei.
Zakochana para przechadza się po zgliszczach, fryzjer w zdewastowanym zakładzie strzyże klientów, a pewien chłopiec staje naprzeciw nowym wyzwaniom w kasku pilota. Wszyscy starają się odbudować i ocalić to, co stracili. I to, co straciliśmy my sami.

Symbioza brzydoty i piękna człowieczeństwa czyni te fotograficzne krajobrazy naprawdę kompletnymi. Momentami złowroga aura fotografii Grarupa służy jako ostrzeżenie. To my dokonujemy ludobójstw i zamykamy oczy na cierpienie. „Codzienność” przywołana w tytule wystawy brzmi jak ostrzeżenie: zbrodnie przeciwko ludzkości mogą stać się chlebem powszednim naszego życia. Każda zbrodnia wojenna jest „nasza”, gdy biernie się jej przyglądamy.

NIE PRZEGAP
seans online → mojeekino.pl / od 14 października
Fotograf wojny | Photographer of War
reż. Boris B. Bertram | produkcja: Dania | 2019 | dokument | 1 godz. 18 min
języki: duński, angielski, arabski + napisy po polsku

Dla duńskiego fotoreportera Jana Grarupa, który z aparatem szedł na front, największym wyzwaniem okazało się pogodzenie dwóch przenikających się w filmie sfer: pracy w strefie zagrożenia i życia rodzinnego, które czasem stawia przed problemami trudniejszymi niż frontowy ostrzał.