OGRÓD POWOLNOŚCI | INSTALACJA PRZESTRZENNO-DŹWIĘKOWA

termin | 20–28 października, godz. 16.30–23.00
wstęp | wolny

Instalacja wpisana w przestrzeń ogrodu zimowego ECS jest integralną częścią AAFF.
Kontrastowe zestawienie roślinności ogrodu z bezkompromisową, industrialną myślą architektoniczną budynku ECS było inspiracją dla stworzenia instalacji, która ma stanowić rodzaj przeciwwagi dla intensywnych i często trudnych doznań towarzyszących pokazom filmowym festiwalu. Po wyjściu z sali kinowej widz, pobudzony intelektualnie i emocjonalnie, trafia do tonizującej przestrzeni OGRODU POWOLNOŚCI, w której ma szansę się wyciszyć i kontemplować to, czego właśnie doświadczył.

Tegoroczna, trzecia odsłona projektu koncentruje się na funkcji ogrodu, a nie na nadanej mu artystycznej narracji. Materia jest istotą – starannie dobrane budulce i komponenty stworzą miejsca odpoczynku, wyciszenia i kontemplacji. Zaczerpnięte z wielu kultur wzorce materiałowe pomogą w dążeniu do uzyskania wrażenia ażurowości czy wręcz transparentności konstrukcji. Zaznaczenie granic swego rodzaju pokoików bez ścian wśród roślin zapewni przytulność, intymność i ciepło.

Środowisko dźwiękowe stworzy kontrabasista i kompozytor Olo Walicki, który przygotuje specjalnie skomponowaną, nagraną i odtwarzaną w systemie kwadrofonicznym autorską narrację muzyczną wypełniającą przestrzeń OGRODU POWOLNOŚCI. Odnajdziemy w niej dopełnienie funkcji – miarowość, przestrzenność i zatrzymanie w czasie. Wybór instrumentarium, sonorystyka i faktury dźwiękowe będą odpowiadać eklektycznej kompozycji struktur i materiałów oraz gry świateł zawartych w tegorocznym Ogrodzie Powolności.

Przestrzeń OGRODU POWOLNOŚCI będzie też miejscem rozmów i dyskusji na temat prezentowanych podczas festiwalu filmów.

koncepcja i aranżacja przestrzenna | Natalia Cyrzan i Olo Walicki

KONCERTY
20 października | sobota | godz. 20.30–21.30
Berjozkele/Libelid

Projekt Oli Bilińskiej, która wraz z zespołem wykona przedwojenne pieśni w języku jidysz. Kompozycje subtelnie łączą instrumenty akustyczne oraz elektroniczne. W warstwie tekstowej przywołują porozumienie, tolerancję i miłość, wątki obyczajowości żydowskiej, a także obrazy obecne w tekstach takich poetów, jak Debora Vogel, przyjaciółka Brunona Schulza, czy Mojsze Lejb Halpern.

skład | Ola Bilińska (śpiew, syntezator OP-1, gitara elektryczna, looper), Edyta Czerniewicz (wiolonczela, śpiew), Katarzyna Kolbowska (harfa, śpiew), Sebastian Witkowski (gitara basowa, syntezator)

27 października | sobota | 21.00–22.30
Banda Nella Nebbia

Autorski projekt litewskiego basisty i kompozytora Justinasa Važnevičiusa. Ośmioosobowa polsko-litewsko-węgierska orkiestra, nawiązując do tradycyjnej muzyki polskiej, litewskiej i klezmerskiej, jednocześnie czerpie z jazzu i rocka. Niezwykła energia i eklektyzm muzyczny tej grupy przywodzi na myśl dokonania Franka Zappy czy Johna Zorna.

skład | Peter Somos (perkusja), Mateusz Szemraj (oud, cymbały), Konstanty Szemraj (mandolina), Bogusław Michałowski (tuba), Bartłomiej Łupiński (puzon), Tomasz Stawiecki (saksofon tenorowy, klarnet sopranowy, klarnet basowy), Piotr Krukowski (trąbka), Justinas Važnevičius (bas)

28 października | niedziela | 13.30–15.00
Jerz Igor
| dla dzieci i rodziców
Niepowtarzalny na polskiej scenie muzycznej projekt skierowany do dzieci. Piosenki zespołu nawiązują do najlepszych wzorców, jak choćby duet autorski Wasowski – Przybora. Muzycy dodatkowo mają dar pozyskiwania uwagi młodych słuchaczy, wytwarzając podczas koncertów niezwykle ciepłą i spokojną atmosferę.

skład | Jerzy Rogiewicz i Igor Nikoforow (śpiew, fortepian, syntezatory, bębny, perkusja, gitara, gitara basowa), Tomasz Duda (klarnet, flet), Tomasz Dworakowski (puzon), Maurycy Idzikowski (trąbka), Karolina Rec (wiolonczela)