OD SOLIDARNOŚCI DO DEMOKRACJI 2016

DEMOKRACJA

prowadząca | Dominika Ikonnikow, Dział Projektów Edukacyjnych ECS

Celem pracy warsztatowej z młodzieżą w tej grupie było scharakteryzowanie pojęcia demokracji, zarówno w zakresie lokalnym, jak i globalnym. Ostatecznym efektem stał się reportaż filmowy o cechach etiudy, który ujmował to pojęcie z perspektywy przypadkowych mieszkańców, turystów, a także osób zwiedzających wystawę stałą ECS.
Zespół pracował w trzech grupach, z których każda zbierała własny materiał filmowy w oddzielnych przestrzeniach, zarówno miejskich, jaki i we wnętrzach ECS. Uczestnicy wspólnie zrealizowali montaż nagrań. Scenariusz, koncepcja, a także sposób ostatecznego montażu także były ich dziełem.
Szczególnie cenną na tym etapie pracy była dyskusja o postrzeganiu słowa „demokracja” w zależności od kraju, możliwości stosowania jednej definicji globalnie lub przedstawiania jej za pomocą uniwersalnych symboli.
Grupa zakończyła pracę prezentacją miniatury filmowej pozostałym uczestnikom projektu oraz wolną dyskusją wokół emocji i wniosków wywołanych projekcją.

Czterodniowy program obejmował dodatkowo spotkania ze świadkami historii, wywiady, zwiedzanie wystawy stałej ECS, a także pracę z zasobami archiwalnymi, bibliotecznymi oraz multimedialnymi ECS. Założeniem było, aby udostępnić uczestniczkom i uczestnikom projektu materiały niezbędne do ukształtowania pojęcia demokracji w kontekście społeczno-obywatelskim.
Wśród uczestników zdecydowanie wyróżniało się podobieństwo postrzegania pojęcia demokracji we współczesnym świecie, podkreślania jej pozytywnej wartości i roli jednoczącej wobec społeczeństwa. Młodzież prowadziła konstruktywne dyskusje, używając nie tylko merytorycznych argumentów, ale także wykazując wzajemną tolerancję wobec ewentualnego zróżnicowania poziomu komunikacji.
W końcowych wnioskach uczestnicy podkreślali pozytywny aspekt współpracy międzynarodowej, co zaowocowało możliwością dyskusji nad podobieństwami i różnicami postaw, poglądów, a także opinii wobec historycznych oraz współczesnych realiów pojęcia demokracji.